Spolupráce se SŠGS v Nové Pace
Truhlář, pekař nebo číšník?
V letošním školním roce doporučilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy při výuce vzdělávacího oboru Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ věnovat zvýšenou pozornost technické výchově žáků.
Z tohoto důvodu se naše škola zapojila do nabízeného projektu „Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Královéhradeckém kraji“. Jedná se o akci podpořenou Evropskou unií a jejím cílem je přiblížit žákům základních škol technické učební obory a tím podpořit situaci na trhu práce. Projekt je také zaměřen na propojení osy základní škola – střední škola, čímž se snaží usnadnit cestu při výběru vhodného učebního oboru.
Na základě úzké spolupráce se Střední školou gastronomie a služeb v Nové Pace se žáci 7. třídy zúčastnili šesti lekcí odborného výcviku v truhlářských dílnách v Lázních Bělohrad. Zde se pod odborným dohledem mistrů seznámili s pracovištěm praktických činností v oboru truhlář. Poznávali vybavení dílen a jejich provoz, zjistili podmínky přijetí a získali mnoho dalších informací. Hlavním přínosem byly praktické zkušenosti zaměřené na práci se dřevem. Pod vedením mistrů odborného výcviku si děti osahávaly technologie opracování dřeva od připravených polotovarů až po finální výrobek (nákres, hrubé opracování, řezání, broušení, spojování, vrtání, nátěr). Výsledným produktem jejich snažení bylo dřevěné krmítko pro ptáky, které si každý odnesl domů.
Na závěr kurzu proběhla soutěž, která měla dvě části, teoretickou a praktickou. V té první žáci rozpoznávali různé druhy materiálů, možnost jejich upotřebení, tvrdost a původ dřeva. V části praktické vyráběli dřevěnou hračku.
Součástí tohoto projektu byla také exkurze na pracoviště praktických činností oboru cukrář v Nové Pace, kde se žáci seznámili s možností studia v oboru cukrář. I zde dostali příležitost vyzkoušet si svoji manuální zručnost při pečení housek nebo výrobě marcipánových růží. Zhlédli také dovednosti barmanů při míchání nealkoholických koktejlů, které si opět mohli vyzkoušet.
Celou akci bych za dozorujícího pedagoga hodnotila velice kladně, a to z těchto důvodů:
1. žáci se seznámili s prostředím, atmosférou učebních oborů, viděli studenty v praktické části výuky
2. získali velké množství znalostí od odborníků
3. vyzkoušeli si svoje manuální dovednosti
4. doma se mohli pochlubit vlastnoručně vyrobeným krmítkem, dřevěnou hračkou, upletenými houskami nebo vymodelovanou marcipánovou růžičkou
Mgr. Martina Nosková, vyučující pracovní výchovy
|